Työelämän kompleksisuus haastaa niin yksilöitä kuin organisaatioitakin. Digitalisaatio, asiakastarpeiden muutokset, yhteiskunnan rakenteellinen muutos ja ilmiöt vaikuttavat toimintatapoihin ja työn tekemisen prosesseihin. Jatkuva muutos edellyttää jatkuvaa uuden oppimista ja vanhasta pois oppimista. Työsuhteet ovat monimuotoistuneet ja myös suhde työhön on muuttunut.

Työelämäpalveluilla pyritään varmistamaan työn veto- ja pitovoimaa, tukea muutoksiin sopeutumisessa ja etsiä yhdessä yksilön tai työyhteisön kanssa kitkattomuutta työprosesseihin ja toimintatapoihin.

Työelämäpalvelumme soveltuvat parhaiten keskisuurille tai suurille yksityisille tai julkisille organisaatioille ja niissä työskenteleville. Palveluihin kuuluu työuraohjaukset, tiimivalmennukset, esihenkilövalmennukset sekä laajempien toimintakonseptien kehittämishankkeet. Kehittämishankkeisiin organisaatioiden on mahdollista myös hakea rahoitusta Kevalta (julkiset organisaatiot) tai Työsuojelurahastosta (yksityiset organisaatiot).

Työelämäpalveluiden asiantuntijamme on työn kehittäjäksi itseään kutsuva FM Veijo Ojanaho. Veijo on tehnyt pääosan työurastaan ammatillisen kuntoutuksen ja työyhteisöjen kehittämisen kentällä. Hän on kouluttanut ja valmentanut työyhteisöjä 26 vuotta ja toiminut liki 20 vuotta myös esihenkilönä. Työuraan on mahtunut töitä opettajana, sosiaalityöntekijänä, kuntoutussuunnittelijana ja työyhteisövalmentajana. Osaamistaan Veijo on täydentänyt mm. kehittävän työntutkimuksen, johtamisen ja esihenkilökoulutusten myötä.

Näin yksi asiakkaistamme on kuvannut kokemustaan kehittämishankkeesta

Asiantuntevaa ja sujuvaa yhteistyötä. Meille välittyi tunne, että välitetään oikeasti meidän organisaatiosta ja meidän työhyvinvoinnista. Saimme uusia konkreettisia työkaluja työhyvinvoinnin edistämiseksi. (Teija Kannala, hallintojohtaja, Ylitornion kunta)

Mikäli kiinnostut työelämäpalveluistamme ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista omalle työyhteisöllesi, otathan yhteyttä:

Työn kehittäjä, FM
Veijo Ojanaho
veijo.ojanahokruunupuisto.fi

Työ on parhaimmillaan palkitsevaa, merkityksellistä ja mielekästä, mutta joskus työn suorittaminen tuntuu ylivoimaiselta eri syistä. Työkykyrajoitteiden ohella työ voi koetella motivaatiota ja tahdonvoimaa. Joskus voi puhua alisuoriutumisesta, työhön liittyvistä epäselvistä ohjeistuksista tai lähijohtamisen jännitteistä. Työntekijän ymmärrys työn tavoitteista ei kohtaa työnantajan näkemyksen kanssa. Näisssä tilanteissa valmennamme sekä työntekijöitä että esihenkilöitä yhteisen ymmärryksen ja jaetun tulkinnan äärelle.

Kohti sujuvaa työnhallintaa - palvelumme sisältää kolme tapaamiskertaa. Kaksi ohjauskertaa työntekijän kanssa, keskustelu esihenkilön kanssa ja yhteinen loppupalaveri. Lisämaksusta mahdollisuus myös tehdä työn varjostamista. Lopputuloksena on yhteinen ymmärrys ja dialoginen tulkinta tilanteesta, lähitulevaisuuden konkreettisista jatkoaskeleista sekä toimenpiteiden aikataulu.

Työ on paitsi yksilön suorituksia ja arkista toistoa, myös vahvasti työntekijöiden välistä yhteistoimintaa. Kukaan ei tee tulosta yksin. Yhteistoiminnassa on tärkeää työn sujuvuus, yhteinen ymmärrys työn tavoitteista ja välineistä sekä dialoginen osaaminen ja rohkeus toteuttaa pieniä kokeiluja entistä monimutkaisemmassa ja mutkikkaammassa työelämässä. Monimutkaisuuden ja hallinta on entistä vahvemmin tiimin menestyksen avain.

Tiimivalmennus järjestetään 3 - 4 kertaa, n. 4 tuntia/kerta. Valmennuksessa keskitytään tyypillisesti yhteisten välineiden ja tavoitteiden selkiyttämiseen, vastuiden ja valintojen määrittelyyn ja lähitulevaisuuden työn sujuvuuden kohentamiseen.
Tiimivalmennus luo perustaa koko tiimin laajenevan oppimisen syventämiselle ja oivalluttaa tiimin jäseniä tarkastelemaan sekä omaa työtapaansa että tiimin ajan myötä rakentunutta toimintamallia. Valmennuksen tuloksena tiimillä on aiempaa rohkeampi valmius käsitellä rakentavasti toiminnan pulmakohtia, viestiä entistä luontevammin ja hakea ennakkoluulottomammin ratkaisuja kehittävien kokeilujen avulla.

Esihenkilövalmennukset avartavat osallistujien ymmärrystä työkyky- ja työurajohtamisen välineistä sekä työurajohtamisen tarpeellisuudesta entistä monimutkaisemman työelämän hallitsemiseksi ja osaavan työvoiman pito- ja vetovaikutusten parantamiseksi. Laadukkaalla lähijohtamisella luodaan vahvat edellytykset sujuvan työn kokemukseen ja rakennetaan  tukevat peruspilarit toiminnalle. Työyhteisön työkykyiset päivät lisääntyvät ja  lähijohtamisen tuki on työntekijän käytössä  kaikissa työelinkaaren vaiheissa.

Työurajohtamisen valmennuksen kesto on sovittavissa yksilöllisesti. Tyypillisesti valmennus koostuu 3-5 kerrasta, neljä tuntia/ kerta. Lyhyen historiakatsauksen jälkeen määritellään henkilöstöjohtamisen painopisteet ja valmennetaan esihenkilöitä oppimaan, sisäistämään ja käyttämään lähijohtamisen tärkeimpiä välineitä eri tilanteissa.

Esihenkilön työkalupakkiin kuuluvat myös erilaiset yksilö- ja työyhteisöjumien purkamiset ja ristiriitatilanteiden selvittämiset. Onnistuakseen lähijohtamisessaan esihenkilö tarvitsee hyvien järjestelmien ja reaaliaikaisen tiedon lisäksi huokoisuutta omassa johtamisotteessaan, jotta hän kykenee tekemään riittävästi omia havaintoja arkityön sujumisesta.

Työelämän muutosvoimat jylläävät voimalla.  Entistä useammin organisaatioissa koittaa aika, jolloin on tärkeää tarkastella omaa toimintatapaansa syvällisemmin. Pelkät työntekijöiden ja esihenkilöiden käymät kurssit ja lyhyet valmennukset eivät ole riittävän laajoja ja analyyttisia havainnoimaan oman toiminnan kehitystarpeita. Pitkäkestoisemman kehittämishankkeen toimin organisaatio saa tilaisuuden tarkastella omaa työtoimintaansa ulkopuolisen asiantuntijan johdolla, niin arkityön pyörteissä kuin strategisesta helikopteriperspektiivistä.

Toimintakonseptin kehittäminen rakennetaan yhdessä asiakkaan kanssa kattavaksi hankekokonaisuudeksi. Kyse voi olla esihenkilöiden ja työntekijöiden yhteistoiminnan sujuvoittamisesta tai siilomaiseksi todettujen käytänteiden uudistamisesta. Hankkeiden kestot vaihtelevat, mutta ovat tyypillisesti ne ovat noin vuoden mittaisia.

Yhteisten ideointien jälkeen asetamme selkeät tavoitteet hankkeelle. Autamme asiakasta rahoituksen järjestämisessä, mikäli sille on tarvetta. Luomme riittävän selkeän toteutussuunnitelman, jossa on riittävää huokoisuutta muutoksille. Varsinaiset valmennukset toteutamme vahvalla asiantuntemuksella ja tiiviissä yhteistyössä asiakasorganisaation yhteyshenkilöiden kanssa. Arvioimme yhdessä hankkeen tuloksia ja laadimme loppuraportin yhteistyössä organisaation kanssa.